Tukiviittomat: mitä ne ovat ja miksi niitä käytetään?!

Tukiviittomat nimensä mukaisesti tukevat puheilmaisua. Tukiviittomat eivät siis ole sama asia kuin viittomakieli eivätkä ne yleensä korvaa puhuttua kieltä.

Tukiviittomia käytetään niin, että lauseista viitotaan vain keskeiset sanat tai käsitteet. Esimerkiksi, aikuinen voi sanoessaan “mennään ulos” viittoa pelkästään sanan “ulos” tai “mennään” tai vaikka molemmat!

Tässä vielä lyhyesti erilaiset tavat viittoa:

1. Tukiviittomat = Viitotaan avainsanat ilmauksista

2. Viitottu puhe = Viitotaan kaikki ilmaistut sanat suomen kielen sanajärjestyksen mukaisesti

3. Viittomakieli = Itsenäinen (ei kansainvälinen) kieli, jossa on oma kielioppinsa

Miksi lapselle kannattaa tukiviittoa?

Eleet ovat luonnollinen osa kommunikointia. Varhaiset eleet ilmaantuvatkin useilla lapsilla ennen puhuttuja sanoja: lapsi esim. alkaa vilkuttamaan tai pyytää jotakin ojentamalla kädet. Lisäksi ennen kuin pieni lapsi oppii tuottamaan ensisanansa, ymmärtää hän jo noin 90 sanaa!

Jos vanhemmat alkavat käyttämään tukiviittomia lapsen kanssa jo vauvana, saattaa lapsi alkaa ilmaista itseään jo ennen kuin ensisanat pulpahtavat suusta ulos. Näitä nimitetäänkin usein vauvaviittomiksi, mutta käytännössä on siis kyse tukiviittomista.

Olen jutellut useiden vanhempien kanssa, jotka ovat tukiviittoneet lapselleen. Monet kommentoivat, että tukiviittomat ovat vähentäneet turhautumisen hetkiä ja on ollut aivan ihanaa, kun on pystynyt käymään pieniä keskusteluja lapsen kanssa!

Näin kävi oman lapseni kohdalla, jolle aloin viittoa jo 4 kuukauden iässä. Lapseni tuotti ensisanansa noin vuoden iässä, mutta osasi jo aiemmin viittoa mm. “lisää, maito, lintu, nukkua, heihei, musiikki, valmis”.

Tukiviittomat voivat siis helpottaa arkea, kun lapsi tulee ymmärretyksi.

Miksi puheterapiassa tukiviitotaan?

Tukiviittomat soveltuvat kommunikoinnin tueksi monille sellaisille lapsille, joilla on puheen, kielen tai kommunikoinnin kehityksessä viivettä tai poikkeavuutta. Yleisin luulo on, että tukiviittomat hidastavat puheen- ja kielen kehitystä, mutta näin ei todellakaan ole! Päinvastoin, tukiviittomat nimenomaan tukevat näiden taitojen kehittymistä.

Kun puheterapiassa mietitään lapselle sopivia tukikeinoja, nämä asiat ovat tukiviittomissa plussaa:

  • Visuaalinen muoto tukee ymmärtämistä ja konkretisoi.
  • Viittominen tukee motoriikan kehitystä.
  • Viittominen hidastaa luonnollisesti aikuisen puhetta.
  • Viittominen vahvistaa aikuisen ja lapsen välistä vuorovaikutusta.
  • Tukiviittomat kulkevat aina mukana!

 

Miten tukiviittomia voi oppia?

Kuka tahansa voi oppia tukiviittomaan!

Tukiviittomat opitaan samalla tavalla kuin puhe ja kieli: mallista ja toistojen kautta! Lapsi seuraa, kun aikuinen viittoo ja alkaa pikkuhiljaa monien toistojen jälkeen jäljittelemään. Ei siis kannata luovuttaa, vaikka lapsi ei alkaisi ensimmäisten viikkojen tai edes kuukausien aikana jäljittelemään viittomia. Tukiviittomat saattavat alussa olla myös epäselviä, joten tässä vaaditaan usein vanhemmalta hyvää tulkintavalmiutta.

Ensimmäiset tukiviittomat on hyvä valita lapsen ja lähiympäristön tarpeiden mukaan. Lasta motivoivat asiat tulee myös ottaa huomioon, sillä nämä kannustavat entistä enemmän viittomaan!

Jos on alle 1-vuotiaasta kyse, hyviä ensimmäisiä tukiviittomia voi olla esim. “maito, lisää, syödä, nukkua” tai lapselle tärkeä esine, kuten “pupu”. Huomaathan siis, että ensimmäisten viittomien ei tarvitse olla substantiiveja.

Jos on vanhemmasta lapsesta kyse, voi alussa miettiä viittomia, jotka auttavat lasta ilmaisemaan tärkeimpiä tarpeitaan arjessa, esim. “auta, ruoka/nälkä, juoma/jano, lisää” jne.

Viittomia on helppo harjoitella arjessa usein toistuvissa tilanteissa (esim. ruokailu) ja laulujen avulla!

Tässä hieman vinkkejä erilaisille sivustoille, joiden avulla viittomia voi helposti harjoitella:

Lue myös: