Palvelut

Moikka! Olen laillistettu puheterapeutti Raisa Selkämaa (FM, YAMK-tradenomi opiskelija) ja valmistuin Helsingin Yliopistosta 2016. Tervetuloa tutustumaan minuun ja palveluihini!

Luokseni pääsee puheterapiaan Espoossa ja etänä eri maksusitoumuksilla tai itsemaksavana! Järjestän myös räätälöityjä koulutuksia asiakkaan tarpeiden mukaan.

Vastaanottotilat sijaitsevat Cognimed Oy:n toimitiloissa osoitteessa Westendintie 1 A, 02160 Espoo.

Terapia-aikoja voi tiedustella ja varata yhteydenottolomakkeella, verkkoajanvarauksesta tai soittamalla suoraan 0401505780! 

Osaaminen

Työskentelen puheterapeuttina sekä lasten että aikuisten parissa.

Lasten kuntoutuksessa erityisosaamiseni on epäselvän puheen (puhemotoriikka), kehityksellisen kielihäiriön ja syömisen kuntoutuksessa, vuorovaikutuksen tukemisessa lapsen ja lähiympäristön välillä sekä varhaisen puheen- ja kielenkehityksen tukemisessa. AAC-keinojen (tukiviittomat ja kuvat) käytöstä ja ohjaamisesta minulla on laaja kokemus.

Aikuisilla teen nielemisen kliinisiä arvioita, äännekuntoutusta (esim. R-äänne), myofunktionaalista terapiaa (esim. kielen lepoasento) sekä ohjaan turvalliseen ruokailuun.

Kuntoutan Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen asiakkaita ja vastaanotolleni voi tulla (läsnä tai etänä) myös yksittäisten äännevirheiden (esim. R, S, L, K) kuntoutukseen tai vaikka ohjaukselliselle käynnille (esim. miten tukea lapsen puheen-, kielen- tai syömistaitojen kehitystä tai jos lapsen puheen kehitys on viivästynyt).

Erityisosaaminen

  • Epäselvä puhe
  • Kehityksellinen kielihäiriö
  • Varhainen puheen- ja kielenkehitys
  • Syömisen kuntoutus
  • Kaksi- ja monikielisyys puheterapiassa
  • Vuorovaikutuksen tukeminen
  • Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointikeinot (AAC: kuvat ja tukiviittomat)
  • Lasten äännevirheet (R, S, L, K ym.)
  • Aikuisten äännevirheet (R, L, S)
  • Nielemisen kliininen arviointi

Käymäni menetelmä- ja täydennyskoulutukset

  • Myofunktionaalisen ajattelun perusteita
  • Syömisen kuntoutus
  • Mitä jokaisen terapeutin tulisi tietää syömispulmien selättämisestä
  • Valikoiva syöminen – miten ja miksi kuntouttaa?
  • Monikieliset lapset kuntoutuksessa
  • Puhemotoriikan perusteet
  • Ytimessä – monipuolista kommunikointia ydinsanaston avulla
  • Valikoiva puhumattomuus – tunnistaminen ja lähi-ihmisen ohjaus
  • Imetysohjaaja -koulutus
  • Pivotal Response Training: PRT-menetelmä
  • Lasten kerrontataitojen arviointi ja kuntoutus
  • Introduction to PROMPT: Technique Workshop
  • Bridging PROMPT Technique To Intervention
  • Apraksia – mitä se on ja mitä sille tehdään?
  • Oral Placement Therapy: A Sensory-Motor Approach To Apraxia Of Speech
  • Oral Placement Therapy: Developing Oral Sensory Motor Skills to Support Feeding in the Down Syndrome Population
  • Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla
  • Puheen ymmärtämisen kuntoutus lapsilla ja nuorilla – osa 2
  • Oral Placement Therapy: A Three-Part Treatment Plan (OPT 1)
  • Oral Placement Therapy: Assessment and Program Plan Development (OPT 2)
  • Oral Placement Therapy: A Sensory-Motor Approach To Feeding Therapy
  • Kättä pidempää – helppojen apuvälineiden käyttö puheen kuntoutuksessa
  • Picture Exchange Communication System 1 (PECS)
  • Lasten äänteellisten pulmien kuntoutus
  • R-äänteen kuntoutus
  • Kipinää ja käytännönideoita kuvakommunikointiin
  • Voimauttavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Kommunikaation kolmio
  • Autismikirjolasten logopedinen kuntoutus
  • Ensiaskeleet etäkuntoutukseen
  • Ydinsanasto – käytännön vinkkejä terapiaan
  • Tukiviittomat
  • Äännekuntoutuksesta: vokaalit, labiaalit (M, P, V)
  • Äännekuntoutus-webinaareja: R, S, L
  • Kireä kielijänne-webinaari
  • Haastavasti käyttäytyvän lapsen terapiakuntoutus
  • Yhteistyötä ja sitoutumista: ohjeita yhteisön ohjaamiseen terapeuteille
  • Neuromoninaisuusajattelu terapiatyössä
  • Ääniterapia
  • Tunnetaidot kuntoutusterapiassa
  • Lukikuntoutuskoulutus puheterapeuteille
  • Kartalle kielihäiriöstä

Palvelukielet

Suomi

Englanti (ohjaus)

Palaute